Nog een laatste update via deze site - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu Nog een laatste update via deze site - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu

Nog een laatste update via deze site

Blijf op de hoogte en volg Ada

29 Augustus 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hallo allemaal,

Zoals beloofd een laatste update op deze site en daarna op www.adainmongolie.blokspot.com, waar je je kan aanmelden om verdere berichten te lezen.

Het ziekenhuis. Met behulp van een grote donatie van De Stouwe in Meppel waar mijn vriendin Marie werkt hebben we een dieet programma geimplementeerd. Dat houdt in dat 4 koks een opleiding hebben gevolgd om te leren hoe speciale dieten klaar te maken, dat de keukens alerlei materialen hebben kunnen aanschaffen om die gerechten ook te kunnen maken, dat alle dokters en verpleegkundigen 3 dagen les hebben gehad in de relatie tussen ziekten, behandelingen, medicijngebruik in relatie met herstel bevorderende voeding en dat een internist de opleiding voor dietist volgt.

Maar het beste komt nog. Deze activiteit is nu vast onderdeel van de evaluatie checklist en dus volledig ingevoerd als onderdeel van de kwaliteitsmeting, en is een daverend succes.

Verder hebben 3 teams van de Mongol Challenge (zie www.mongolchallenge.com voor meer info)geld gedoneerd om de garage van gereedschap en nieuwe deuren te voorzien en de inrichting van de accomodatie voor de chauffeurs. En om dokters en verpleegkundigen op te leiden als neo natoloog ten einde de kindersterfte te verminderen, alsmede speciale aperatuur.

Van de overheid geld gekregen om de polikliniek te renoveren alsmede de kraam afdeling en de receptie in het hoofdgebouw.

Was dus een hectisch eerste half jaar. Het ziekenhuis wil dat ik nog tot het eind van het jaar een dag per week blijf werken voor ze en ik ben akkoord gegaan.

Met Wytze samen gewerkt aan een model om nationale volunteers in werkgelegenheids projecten te gebruiken. Dat betekende veeltrainingen ontwikkelen en uittesten. Eind mei hebben we een rapport opgesteld voor VSO en de afgelopen week de USB stick met alle trainingen ingeleverd. Hoewel we beide officieel niet meer werken voor VSO blijven we nog 1 NGO ondersteunen, omdat die een project aan het implementeren is dat wordt gefinancieerd door de Nederlandse regering. Deze NGO, uit Nalaikh, creeert werkgelegenheid door mensen groeten te laten verbouwen in hun "Xashaa", hun erf zou je kunnen zeggen, om daarmee hun inkomen te vergroten of kosten te besparen. Ze bouwen nu een fabriek, annex trainingsruimte waar die groenten kunnen worden ingemaakt voor de winter en waar ook melk kan worden verwerkt tot allerlei producten. Andere mensen kunnen tegen betaling hun groenten laten inmaken en zo kan deze NGO voldoende inkomen genereren om hun werk te blijven doen.

De rolstoelgebruikers (MAWU)hebben het zwaar gehad. Ze moesten uit hun tijdelijke kantoor hoekje van een groot bedrijf, omdat die de ruimte zelf nodig hadden en hadden niets dan een komputer en printer en een berg papier. Maar dankzij een team van de eerder genoemde Mongol Challenge en de hulp van Enkhtuvshin die onze containers naar Mongolie hebben verscheept in 2009 en dankzij hun heel harde werken hebben ze nu:
een huurpand wat groot genoeg is om 14 mensen werk te bieden, waar ze de orders al voor binnen hebben,
heel binnenkort een goede website,
veel steun van allerlei organizaties waaronder de verhuurder
zij het beperkt, maar toch al wat meubels, twee naaimachines uit de container, een extra laptop, dankzij een vriend in Moordrecht en wat spullen om goedkope lunches klaar te maken. Was trouwens erg leuk om hen en hun vrijwilligers te leren te behangen. Morgen ga ik visite kaartjes voor ze bestellen waarvoor ik het geld kreeg van rik, een nederlander die hier een reisbureau heeft. We hebben een aanvraag gedaan voor meer geld om alles wat we er willen doen te financieren, maar het is altijd afwachten of dat wordt gehonoreerd.
In mijn blok zal ik aangeven waar jullie geld kunnen doneren voor mijn werk hier, want met name de MAWU heeft geld nodig om zelf supporting te worden. Er zijn meer dan 10.000 of meer rolstoelgebruikers en er is geen goede registratie van hen, waardoor de MAWU hen niet kan bereiken en veel van hen waarschijnlijk niet eens weten dat ze bestaan voor hun ondersteuning. Wat we heel hard nodig hebben is geld voor een brochure die we in elk distriktskantoor, elke ziekenhuis en alle huisartsen posten willen bezorgen. Als ze meer leden hebben kunnen ze meer doen. Wat ze hebben gedaan in het afgelopen jaar is dat nu alle architecten en besluitvormers over overheidsgebouwen alleen nieuwe gebouwen kunnen maken of oude renoveren als die toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Plannen die hieraan niet voldoen worden afgekeurd. Dat is een grote stap voorwaarts. Ook zijn alle openbare toiletten in UB (100) toegankelijk voor rolstoel gebruikers.
Ga met hen verder met het ontwikkelen van een bedrijfsplan om onafhankelijk te worden van project geld en de werkgelegenheid uit te breiden naar andere delen van Mongolie.

De Federatie voor mensen met een visuele beperking was een van mijn organizaties onder VSO en zij willen me een contract geven voor 1 dag per week, maar kunnen me niet al te veel betalen; is OK, leuke organizatie met ook weer heel hard werkende mensen. Ook hier hebben teams van de Mongol Challenge geld gedoneerd en wel voor het opzetten van een intern micro crediet speciaal voor vrouwen. Blinde mensen hebben meestal geen mogelijkheid om crediet aan te vragen via de normale wegen en met dit geld kunnen ze verschillende families helpen en als het geld wordt terug betaald weer nieuwe enz. Heb geholpen met vrijwilligers netwerk om boeken in te lezen in een voor bline mensen systeem en dat helpt voornamelijk jonge mensen om te studeren. Ook bezig met een project om oudere blinde mensen te socialiseren door meer locale activiteiten te organiseren. We hebben een pilot in Nalaikh en tot nu toe hebben 4 van de 7 Xoroo's de activiteit, een competitie van zang en gedichten uitgevoerd met meer dan groot succes. In 1 Xoroo werd het zelfs 9 uur 's avonds voordat men naar huis ging, terwijl het was geplanned tot 5 uur. Ga ook aan de slag met het werven van vrijwilligers voor hun radio station voor een engelstalig programma voor jongeren.

En ikzelf? gaat goed met mij en mijn huisgenoot die kat, waarvan ik nog steeds niet weet of het wel een kat is vanwege zijn tijger, aap en baby gedrag. De zomer is perfect voor mij en de boeren, omdat het niet snik heet is en veel regent. Mongolie staat bekent als koud en ik hou van koud, want daartegen kun je je kleden, tropische hitte is aan mij niet besteed.

Om de mensen, het weer en de vele uitdagingen blijf ik hier zolang als ik kan.
Het is mijn 2e, of moet ik zeggen 1e thuis geworden?

Liefs Ada