Nieuw jaar. nieuwe uitdagingen - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu Nieuw jaar. nieuwe uitdagingen - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu

Nieuw jaar. nieuwe uitdagingen

Blijf op de hoogte en volg Ada

25 Januari 2013 | Mongolië, Ulaanbaatar

Beste mensen,

Allereerst een heel goed 2013 toegewenst, al ben ik wat laat. Een nieuw jaar betekent een oud jaar afsluiten en ik moet eerlijk zeggen dat het niet zo’n leuk jaar was door allerlei prive zaken. Daarom ben ik blij dat mijn nieuwe “werkjaar”, op 16 januari heel positief startte met allerlei leuke afspraken voor 2013.
Weer aan de slag in Nalaikh voor de sociale gezondheidszorg met een groep jonge dokters, “oude” en nieuwe vrijwilligers en een heel erg enthousiaste kinderarts, die mijn project manager is voor dit jaar.
Voor de Federatie voor de blinden vooral aandacht besteden aan de ontwikkiling en het welzijn van vrouwen en ouderen, maar ook doorgaan met een IT system in de Mongoolse taal, zodat blinde mensen meer kunnen met een computer. Nu moeten ze eerst Engels leren voor de bediening van de computer en daar is maar plaats voor 20 mensen per jaar en alleen in Ulaanbaatar, straks kan iedereen met een simple apparaatje alles horen in het Mongools. De structuur voor de ontwikkeling is klaar, een Amerikaanse Universiteit will tegen vriendenprijsje helpen met de technische ontwikkeling; nu nog het budget.
Voor de Associatie voor de rolstoelgebruikers ligt het accent op organisatorische hervormingen en de ontwikkelingen van meer arbeidsplaatsen.
Ik heb in mei-juni de Finse Lutherse Missie in Mongolie geholpen met een projectplan voor de Organisaties voor doven in Mongolia en dat is in December goedgekeurd en inmiddels zijn de eerste voorbereidingen voor implementatie getroffen. Doel is om die organizaties sterker te maken en een DVD met de geharmoniseerde en nu officiele gebarentaal in het Mongools te verspreiden en trainingen te geven over heel Mongolie. Dit project project is heel belangrijk voor dove mensen in Mongolie, omdat ze tot nu toe nauwelijks met elkaar kunnen communiceren. September/oktober ook een evaluatie voor hen gedaan en nu bezig met het project management een goed vervolg plan te schrijven.
En dan de Stichting Nalaikh Mongolie.
Het is gelukt om het geld bij elkaar te krijgen, dank aan alle donateurs en supporters, om de container met de riolstoelbus naar Mongolie te sturen. Niet alleen die container, die ook nog eens een heleboel tolstoelen, onderdelen en andere materialen bevat, maar ook een container vol met bedden en andere ziekenhuis materialen, gedoneerd door de vrienden van de Mongol Chalenge. Ze staan klaar om verstuurd te worden en we kijken er met spanning naar uit.
De Stichting heeft me heel erg geholpen met mijn werk en ik wil via dit bericht Joke, mijn zus en haar vriend Hans, Abe, een vriend uit Wolvega met zijn vrouw Anniem en Marie, een vriendin uit Diever met haar man Tinus, bedanken voor alles wat ze hebben gedaan. Ze stappen uit het bestuur van de Stichting na het vele pionierswerk wat lang niet altijd gemakkelijk was, maar blijven me als vrienden steunen. Dank mensen uit de grond van mijn hart.
Het nieuwe bestuur is inmiddels gevormd. De nieuwe voorzitter Joke den Hartog liepen we tegen het lijf tijdens onze rolstoel actie en die werd meteen zo enthousiast, dat ze het stokje van zus Joke wel over wilde nemen. Jaco den Hartog, is de nieuwe penningmeester en Willem de Leeuw, onze leermeester in het uit elkaar halen en in elkaar zetten van rolstoelen, is lid van het nieuwe bestuur. Lieve mensen bedankt dat jullie de Stichting willen voortzetten.
Nieuwe bezems vegen schoon en een van de eerste dingen die Joke heeft gedaan is een blogspot gemaakt; de Stichting is in de lucht onder www.stichtingnalaikhmongolie.blogspot.com en de eerste informatie is er op geplaatst. Voordeel is ook dat we veel meer foto’s kunnen plaatsen. Daarom sluit ik deze site af en ga in het vervolg mijn “nieuws” op die website plaatsen. Wie mijn werk en belevenissen wil volgen verzoek ik naar de hierboven genoemde site te gaan en ook daarop kun je aangeven of je automatisch op de hoogte wil blijven.
Vanaf deze site vaarwel en tot ziens op www.stichtingnalaikhmongolie.blogspot.com.
Ada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ada

Ik ben een inmiddels flex-pensioener werkend in Mongolia om de gezondheidszorg te verbeteren, waarbij ik me de laatste jaren voornamelijk richt op de sociale gezondheidszorg en preventie. Werk voor 3 Nationale organizaties voor mensen met een handicap om deze organizaties te versterken en onafhankelijker te maken van donaties en project gelden. Doe af en toe een klusje voor organizaties diezich inzetten voor andere kwetsbare groepen in de samenleving, zoals heel arme families, ex gedetineerden, ex alcoholisten, etc. Mijn opleiding en ervaring liggen op het vlak van HRM en organizatie ontwikkeling.

Actief sinds 17 Mei 2013
Verslag gelezen: 1400
Totaal aantal bezoekers 99496

Voorgaande reizen:

17 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

12 Juni 2006 - 17 Mei 2013

Mongolia

Landen bezocht: