Even in eigen land - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu Even in eigen land - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu

Even in eigen land

Blijf op de hoogte en volg Ada

27 Juli 2010 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hai allemaal,

Beloofd is beloofd en dus geen maanden voordat ik een nieuw bericht stuur.

Ben 3 weken in Nederland geweest. Dacht de hitte in Mongolie te ontlopen, maar helaas..., denk dat ik een beetje in mijn koffer had gestopt, want het was ook in het koude kikkerlandje tropisch.

Nog net voor de crisis in Nederland echt uitbrak heb ik mijn huis verkocht (gelukkig) en een caravan gekocht om mijn meest dierbare dingetjes op te slaan en een eigen plekje te hebben als ik even over ben. Hoewel mijn familie en vrienden altijd een bed beschikbaar hebben is het wel erg fijn ook een eigen plekje te hebben. Maar ik had de boel gewoon verhuisd en eigenlijk nooit echt georganiseerd. Afgelopen december was ook niet een maand om je spullen buiten te zetten en uit te zoeken, dus 3 weken naar Nederland met het edele plan om mezelf goed te installeren. Ik had het geluk dat er 6 uur tijdverschil is met Mongolie, want het was zo heet, dat je alleen 's morgens vroeg en 's avonds wat kon doen zonder via je porien geheel leeg te lopen. Maar het is gelukt.

Vier dagen (die ochtenden en avonden dus) geklust. Schuurtje uitruimen, planken maken, schuren en verven, caravan schoonmaken van de groene aanslag en onkruid wieden. Een buurman kwam helpen (ook zo'n vroege vogel) en dat was erg gezellig. De zaterdag na aankomst mijn hele familie op de barbeque ontvangen, konden ze gelijk zien waar ik in Nederland nu woon als ik er ben. Goed dat er sterke broers en neven waren, want om 10 uur begon het te stormen, 8 man aan de stokken van de party tenten, en daarna te gieten, 8 man om het water van de tenten te laten lopen. Zelf had ik de enige regenjas en liep samen met zwager Hans alles van het terras te halen, terwijl mijn moeder met de nodige nichtjes alles in de caravan aan het afwassen was. Luxe dus de andere morgen, want ik hoefde alleen de tenten in dozen te doen en 2 erg vieze barbeques schoon te maken. Grappig hoe een hoosbui de feestvreugde alleen maar vergrootte.

Ben met Liesbeth, mijn dochter, 5 dagen naar Barcelona geweest. Super! halve dagen stad en de rest strand en heeeeerlijk eten. De ellende is dat je Barcelona niet in 5 dagen kan zien, dus moeten we er nog een keer naartoe. Gekheid, maar een echte aanrader. De stad heeft zoveel te bieden, zoveel cultuur, lekker eten, vriendelijke mensen en een super strand op loopafstand. Vliegreis niet duur en legio hotelletjes. Ik had maar 1 wens:airco!!! en die was er dus heerlijk geslapen. Dus als je een paar dagen weg wilt????

Ook nog 3 dagen naar mijn vriendin in Diever geweest en vandaaruit een paar vienden bezocht. En... een fietstochtje door de bossen van Drenthe gemaakt en voor het eerst in mijn leven een hunnebed gezien. Zo gezellig daar. Mijn vriendin heeft een kleinkind van 1,5 die erg pienter is. Als je wat doet staat hij er bij te kijken en daarna doet ie het ook. Soms wel een beetje griezelig, want hij klimt als een aap.

Toen ook nog met Joke de raamkozijnen van de caravan vervangen. Dat was hard nodig voordat het regen seizoen begint. Wat een klus is dat en dus niet klaar, maar mijn sissie heeft beloofd het af te maken voor de winter.

Laatste dag naar een andere vriendin gegaan. Die lieverd kwam me ophalen, zodat mijn zus en ik de ramen die moesten sluiten konden afmaken.

Al met al veel gedaan met mijn handen, zodat mijn hoofd kon uitrusten. Toen ik vandaag op kantoor kwam dachten ze dat ik aangekomen was omdat de groeven in mijn gezicht helemaal verdwenen waren, dus aan de missie voldaan.

Dan kom je terug op kantoor en dan hebben je twee parttime vertaalsters 9 trainingen geregeld en uitgevoerd. Dan hebben de projecten volop gelopen, hebben een verpleegster en een dokter hun vakantie gebruikt om organizaties te bezoeken in het kader van het vrouwenrechten/soa project. Dan stapt er een ex-alcoholist bij je in de bus en vertelt dat hij en een aantal anderen van de groep inmiddels werk hebben gevonden.

En dan ben je blij. Zonder mij gaan veel dingen door en dat is precies wat je as VSO vrijwilliger beoogt.

LANG LEVE NALAIKH!!!!!!, mijn tweede thuis.

liefs Ada

  • 21 Mei 2013 - 17:53

    Bert :

    Ha Ada,

    Wat goed om weer van je te horen. Leuk dat Nederland een goede tijd was voor je en dat je je hart weer aan de familie en je eigen stek hebt kunnen ophalen. En als dan blijkt dat in Mongolie de activiteiten een eigen momentum gekregen hebben, dan kan ik me voorstellen dat je heel blij bent.
    Veel zegen weer voor je werk.
    groet,
    Bert

  • 21 Mei 2013 - 17:54

    Yolanda Van Den Berg:

    Hoi Ada,

    Ik vind het iedere keer weer fijn om te lezen hoe het met jou gaat en voel dan veel bewondering en respect voor jouw levenswijze!Veel liefs (ook voor Liesbeth, leuk die foto's met jullie samen). Yolanda van den Berg-van Kleef.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ada

Ik ben een inmiddels flex-pensioener werkend in Mongolia om de gezondheidszorg te verbeteren, waarbij ik me de laatste jaren voornamelijk richt op de sociale gezondheidszorg en preventie. Werk voor 3 Nationale organizaties voor mensen met een handicap om deze organizaties te versterken en onafhankelijker te maken van donaties en project gelden. Doe af en toe een klusje voor organizaties diezich inzetten voor andere kwetsbare groepen in de samenleving, zoals heel arme families, ex gedetineerden, ex alcoholisten, etc. Mijn opleiding en ervaring liggen op het vlak van HRM en organizatie ontwikkeling.

Actief sinds 17 Mei 2013
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 99561

Voorgaande reizen:

17 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

12 Juni 2006 - 17 Mei 2013

Mongolia

Landen bezocht: