Het is al bijna winter - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu Het is al bijna winter - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu

Het is al bijna winter

Blijf op de hoogte en volg Ada

29 November 2008 | Mongolië, Ulaanbaatar

Beste mensen wat vliegt de tijd. Mijn laatste bericht was eind augustus en inmiddels is het al weer over de helft van November en is het najaar bijna voorbij, maar het is hier wel prachtig weer en niet zo koud.

September stond in het teken van de management evaluaties van de huisartsen groepspraktijken. Dat was een hele klus, omdat je voor elke praktijk (6 intitaal) een halve dag moet uittrekken vanwege de reistijden er naar toe. Maar de resultaten zijn heel goed. Men is heel ver met de implementatie van het Nationale programma. Alle volwassenen tussen 16 en 65 jaar moesten worden uitgenodigd voor controles op hoge bloeddruk, tuberculose en diabetis, daarnaast werden alle vrouwen in de leeftijdscathegorie 16-45 gecontroleerd op borstkanker en werd er voorlichting gegeven over sexueel overdraagbare ziekten. Sommige praktijken hadden een score voor de eerste screening van meer dan 80% vanaf februari. Dat zijn ook de huisartsen praktijken die het best het werk van de vrijwilligers hebben geimplementeerd. In de tweede fase worden mensen die “verdacht” zijn voor onderzoek naar de polikliniek gestuurd. Ook daar is een verschil te zien tussen zeer actieve huisartsen en minder actieve. In de derde fase worden mensen die een gezondheidsrisico lopen of een van de eerder genoemde ziekten hebben behandeld. Het preciese aantal krijg ik deze week, omdat ik dat wil verwerken in mijn boek over de impact van Nationale vrijwilligers op de resultaten.

September stond ook in het teken van de renovatie van mijn appartement. Eerst was het plan om te verhuizen, omdat mijn appartement zo koud is en het water door de gaten in de muten komt, maar men kon geen geschikte plek vinden. Niet veilig, b.v. op de begabe grond, of te duur omdt ook hier de prijzen inmiddels de pan uit rijzen. Uiteindelijk besloten te blijven en het ziekenhuis zorgt voor reparaties. Nou dat ging even anders. Van binnenuit heb ik de muren zelf behandeld om de boel water dicht te krijgen en met tempex de wanden bekleed om het beter te isoleren. Een collega heeft met halsbrekende toeren ook nog de grootste gaten buiten gedicht en de hele balkonkant. Ook kreeg ik een extra radiator. Dat laatste heeft 3 weken geduurd. Ik ga er niet over uitweiden, maar je wordt er echt ziek van als je dagen zit te wachten thuis, geen kant op kan, op mensen die doodleuk niet komen opdagen. Nu is die verwarming er eindelijk en doet het goed, maar nu is de basis verwarming stuk, zit al weer de nodige dagen in de kou en te wachten op diezelfde mensen die beloven te komen, een tijd afspreken en doodleuk niet op komen dagen. Tussen neus en lippen de voorbereidingen getroffen voor een project met het rode kruis om na te gaan hoe we ouderen mensen het beste kunnen betrekken bij activiteiten in de samenleving. Er zijn ruim 1600 ouderen die erg arm zijn, geen voormalige werkgever hebben omdat het een russisch bedrijf wat dat 17 jaar geleden is vetrokken, geen familie in de buurt en soms ook gehandicapt of met een slechte gezondheid. Dat was september.

In oktober gingen we onverwacht toch op reis met de prijswinnaars van maart. De trip was uiteindelijk naar beijin. Erg interessant, maar we hebben niet heel veel kunnen zien, omdat het goot van de regen. Een TV toren bezocht met prachtig uitzicht over de stad, zoiets als de Euromast in Rotterdam en een aquarium bezocht wat voor mijn collega’s heel bijzonder is, dat heb je niet in Mongolie. Ook nog naar een pretpark geweest, zoiets als de efteling, ook heel bijzonder voor hen. Hadden eerst niet door dat je overal naar binnen moest om in een achtbaan te komen en dergelijke. Het goot, dus nergens hoefden we te wachten, dat was dan weer prettig. En.... we zijn bij de Chineese muur geweest, indrukwekkend. Verder is China erg goedkoop, dus moesten we veel winkelen, niet echt mijn hobbie, maar braaf meegesjouwd. Wel een leuke najaarsjas gekocht, schoenen en gordijnen voor mijn appartement. De treinreis was wel heel erg gezellig. We hadden een eigen coupe met slaap geledenheid en zoals gebruikelijk hadden de anderen allerlei eten gemaakt thuis en meegenomen. We konden er 3 dagen van eten, dat scheelde in de kosten, want we hadden een beperkt budget. Al met al leuk om meegemaakt te hebben en... het was mijn eerste kennismaking met China, wat ook heel bijzonder was.
De tweede helft van oktober de voorbereidingen getroffen voor de nieuwe training van de vrijwilligers. Action contre le Faim verzorgde voor elke vrijwilliger een driedaagse training in het bereiden van maaltijden met lokale ingredienten, maar op een wijze en met hoeveelheden die per dag precies de juiste voedingsstoffen bevatten. Omdat het ook een belangrijke training was voor onze eigen koks hebben we die ook uitgenodigd. Omdat dit een speerpunt is van de regering heeft elk ziekenhuis de apparatuur en keuken inrichting gekregen voor een ruimte om voorlichting te geven aan de burgers. Die ruimte moest nog worden ingericht, maar precies op tijd klaar. Eind oktober twee evaluatie workshops gegeven samen met Saule, de manager van de polikliniek, aan de dokters en verpleegkundigen van de huisartsen praktijken. Eind 2006 was er een onderzoek geweest naar hun behoeften en waren er afspraken gemaakt voor verbeteringen, zoals het selecteren trainen en implementeren van vrijwilligers en hun werk. De vrijwilligers werkten inmiddels een jaar. Ook waren er management trainingen geweest en was het van belang na te gaan wat er nu veranderd was en wat daarvan de effecten waren.

En toen stond de wereld op zijn kop door de berichten over financiele crisis. Ik heb toen in overleg met de directeur besloten vervroegd naar Nederland te gaan om mijn huis, dat toch al veel te groot was voor 1 persoon en alleen maar geld stond te kosten, te koop te zetten en te zoeken naar een kleine woonruimte als eigen plek als ik naar Nederland kom. In twee weken alles geregeld en met veel steun van de buren, vrienden, mijn zusje en dochter aan het eind van de twee weken verhuisd naar een stacaravan. Was wel gek om een huis met 5 slaapkamers te legen en alleen over te houden wat je graag wilt houden en in een caravan past. Heb veel uit mijn verleden dus weggedaan en ik moet zeggen het was soms wat emotioneel, maar voelde toch goed.

Tijdens mijn afwezigheid waren de trainingen voor de vrijwilligers. Men had bedacht dat het goed zou zijn als ook verpleegkundigen die training zouden volgen en de groepen maximaal aangevuld. Later bleek dat het voor hun een punten training was, dus ze kwamen massaal opzetten. Zelf heb ik de foto’s nog niet gezien, maar het moet een aardig circus zijn geweest als je aan het koken bent met 20-30 mensen in een ruimte van 6 bij 5. Lof aan de trainers, Altentzetzeg en Anchaa die dit varkentje toch wisten te wassen. Iedereen die ik de afgelopen dagen ben tegen gekomen heeft het erover en men is erg onder de indruk van wat ze hebben geleerd, zelfs onze koks waren erg te spreken.

Zit dus nu thuis te wachten op een verwarmingsmonteur die ook vandaag niet is op komen dagen. Morgen neemt Tuya, onze VSO programma manager afscheid en daar ga ik natuurlijk heen. We hebben ook een nieuwe VSO directeur waar we morgen dus ook kennis mee gaan maken. Dus nog even een paar dagen langer in de kou, het is hier inmiddels ’s nachts onder de -18, maar het zonnetje overdag maakt veel goed, en ... mijn slaapkamer is wel warm, dus niet getreurd, komt wel een keer goed volgens de wijze uil op mijn nachtkastje.

Wens jullie een leuke Sinterklaasavond met veel pepernoten, taai-taai poppen, chocolade en banket letters en marsepein, wat ik in de haast ben vergeten mee te nemen.

Liefs Ada

  • 17 Mei 2013 - 16:52

    Wil En Fons:

    Hoi Ada,

    Het is altijd weer leuk om je verslag te lezen. Had van Annemarie al gehoord dat je voor twee weekjes in Nederland was i.v.m. je huis.Grappig om te lezen dat jij ook in oktober in China was. Wij hebben een rondreis van 1 t/m 18 oktober gemaakt en heel veel gezien. De 1e vier dagen in Beijing toen met het vliegtuig naar Xian, daarna de steden Luoyang, Nanjing, Suzhou, Hangzhou,Shanghai en weer geëindigd in Beijing. Was een mooie reis. Hoop dat je verwarming gauw wordt gemaakt met die temperaturen daar. Hier gaat alles zijn gangetje. Onze kleindochter is alweer een ½jaar. Ze doet het erg goed en begint al lekker te groeien. Hoop dat je straks hele fijne feestdagen zult hebben. De hartelijke groetjes van Fons en Wil.

  • 17 Mei 2013 - 16:52

    Willy En Elly:

    Hallo Ada,
    Zo maak je nog eens wat mee,het water komt door de muren ,brr ,ik moet er niet aan denken.
    Maar wij zijn natuurlijk hier toch verwend.he.
    Ik lees dat je in Nederlad geweest bent ,om je huis te verkopen ,ja het is wat die crisis,de hele wereld staat op z,n kop.



    maar ja alles gaat gewoon door.
    Nou hier gaat het op dit moment goed ,wij zijn druk met nordic walking en voor Willy een winst ,want die kan nu een uur achter elkaar lopen ,terwijl hij gewoon nog geen kwartier kan lopen.
    Je snapt wel ,wij zijn hier erg blij mee.
    Op het werk in de thuiszorg is het heel erg hectisch ,en elke dag merken we wat de wmo voor ons voor gevolgen heeft.
    Wij zijn nu overgenomen door TSN een onderdeel van Asito ,nou wij zullen zien wat dat in de toekomst ons geeft.
    Het is voor mij de zoveelste reorganisatie,dus we wachten maar af.
    Leuk om al die foto,s te zien die er bij jou verslag zitten.
    Nou fijne feestdagen toegewenst en een goed nieuw jaar .
    Verder vraag ik me daar meteen bij af ,hoeveel je daar merkt van de kerst.
    Misschien horen we dat eens van jou.
    Verder je bent 4 januari jarig ,gefeliciteerd alvast.

    Groeten Willy en Elly

  • 17 Mei 2013 - 16:52

    Marie-José De Kort:

    Dag Ada, destijds beloofde ik jou je op je reis te volgen. Zoals zo vaak het geval is kwamen er ook bij mij dingen tussen zodat ik pas nu op de site kijk. En dat omdat ik aan het opruimen ben en jouw notitie tegen kwam! Ontzettend interessant om te lezen in welke wereld jij nu leeft. Chapeau! Ik denk niet dat ik het je na kan doen! Internet is toch een fantastisch medium omdat jij jouw belevenissen kunt delen met hen die daar interesse in tonen. En als je dan een reactie krijgt voel je je vast weer even thuis! Ik wens je veel succes toe en doe al die lieve mensen daar de hartelijke groeten!
    Marie-José de Kort
    (hartelijke groet ook van Erik)

  • 17 Mei 2013 - 16:56

    Jose:

    Sinds je vertrek in 2006, volg ik je berichten met veel plezier. Je had me ooit op je mailinglist gezet op mijn verzoek toen je speciaal ondergoed kwam kopen in mijn winkel in Kampen. Ik geniet erg van je verhalen, maar vond het langzamerhand wel eens tijd worden om je dat te vertellen. Heel veel groeten en ik bewonder je erg voor wat je daar allemaal doet. Jose

  • 17 Mei 2013 - 16:57

    Marie:

    leuk die foto van youri,maar wordt het niet eens tijd voor wat nieuwe berichtjes.liefs mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ada

Ik ben een inmiddels flex-pensioener werkend in Mongolia om de gezondheidszorg te verbeteren, waarbij ik me de laatste jaren voornamelijk richt op de sociale gezondheidszorg en preventie. Werk voor 3 Nationale organizaties voor mensen met een handicap om deze organizaties te versterken en onafhankelijker te maken van donaties en project gelden. Doe af en toe een klusje voor organizaties diezich inzetten voor andere kwetsbare groepen in de samenleving, zoals heel arme families, ex gedetineerden, ex alcoholisten, etc. Mijn opleiding en ervaring liggen op het vlak van HRM en organizatie ontwikkeling.

Actief sinds 17 Mei 2013
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 99549

Voorgaande reizen:

17 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

12 Juni 2006 - 17 Mei 2013

Mongolia

Landen bezocht: