Bijna echt uit de startblokken en verhuisd - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu Bijna echt uit de startblokken en verhuisd - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu

Bijna echt uit de startblokken en verhuisd

Blijf op de hoogte en volg Ada

22 Oktober 2006 | Mongolië, Ulaanbaatar

De vorige keer schreef ik over mijn geplak om de huisvesting een beetje beter te maken. Dat hoeft niet meer, want ik ben verhuisd! Mijn directeur vond het geen goede plek, omdat het begouw gewoon niet goed is gebouwd. Daarom veel storingen in watertoevoer en slechte electriciteit om over de isolatie maar niet meer te spreken. Maar die tijden zijn voorbij. Afgelopen woensdag, omdat dat volgens boedhisten een goede dag was en om 11 uur precies, omdat die tijd op die dag geluk brengt ben ik verhuisd naar gebouw 52, appartement 25. Post kun je daar niet naar toesturen, want brievenbussen kent men niet en ik vind het een beetje duur om een postbus te openen. Post kan wel naar het VSO kantoor in Ulaanbaatar die zorgen wel dat het bij mij komt, zij het met wat vertraging. Ik heb vandaag maar even wat foto's gemaakt van het nieuwe appartement, hebben jullie een indruk. Wat ik leuk vond aan het oude appartement waren de gordijnen tussen woon en slaap gedeelte en ja, ik ben al druk aan het naaien om dat ook hier te maken.

De andere foto's zijn van Nalaikh in de sneeuw. We hebben hier 1,5 dag sneeuw gehad en omdat het koud is blijft dat keurig liggen. Koud is ongeveer -4 met zon dus eigenlijk perfect wintersport weer. Ik ben vandaag dan ook een heel eind wezen lopen (bij gebrek aan skies), heerlijk.

Op mijn werk gaat het erg goed. Ik heb bijna alle interviews gedaan en veel stukken gelezen, de begroting en allerlei statistieken bestudeelr. Aryuna, mijn tolk, vertaalt de stukken op hoofdlijnen en dan nemen we het samen door. Gewone conversatie mongools voer ik niet veel, maar ik leer wel heel veel nieuwe gezondheidszorg en management woorden. Wat hier een verschil is met nederlands is dat men gewoon geen mongools woord of begrip heeft voor sommige zaken. In het werk gebruiken wij kennelijk meer emotioneel getinte woorden en daardoor zitten we soms met zes verschillende woordenboeken te puzzelen welk woord het beste weergeeft wat ik bedoel te zeggen. Dat soort gesprekken zijn wel heel nuttig want ik leer meer over het mongools en Aryuna leert meer vaktaal. Soms hebben we het even gehad en nemen een loopje (letterlijk). Ik heb namelijk een koffie en thee pauze voor ons ingesteld en soms gebruiken we die tijd om even naar buiten te lopen of even naar een winkel te gaan om ons hoofd te luchten. De oud collega's onder jullie kennen die gewoonte van me wel. en ook hier bevalt dat prima.

Nadat ik van alles had gelezen en flink had nagedacht heb ik vorige week een eerste verkennend gesprek gehad over mijn plannen met mr.Dashdolgor in aanwezigheid van de manager Family Groep Practises. De reden van haar aanwezigheid was, dat 1 van mijn punten is het verbeteren van deze praktijken en het helpen implementeren van allerlei nieuwe regels voor de FGP vanuit de overheid. Omdat er een delegatie uit een ander gezondheidszorg district met VSO naar de Filippijnen gaat voor kennis opdoen voor de medische en verpleegkundige praktijk in FGP-es wilde ik een akkoord op dit onderdeel van mijn werkplan, zodat we nog konden aansluiten. Voor hun vertrek wilden Tsetsjegmaa, de manager FGP en ik nog naar VSO met vragen, om afspraken maken over hoe we in Nalaikh van deze trip kunnen profiteren door informatie-uitwisseling en mogelijke samenwerking met het management van hetandere gezondheidszorg distrikt. Wel dat is allemaal gelukt. Bovendien hebben we (een delegatie van 6 of 8 mensen van het ziekenhuis en ik) een uitnodiging om een tweedaagse conferentie bij te wonen in Daghraan, de plaats waar linda en christianne wqrken. Die conferentie gaat over hetzelfde onderwerp, maar dan in een andere provincie. Ben wel blij dat ik net op tijd met mijn gesprek was om dit te kunnen regelen, omdat het voor Nalaikh erg belangrijke ontwikkelingen zijn.

Naast een gesprek met mr. Dashdolgor over de FGP heb ik ook mijn gedachten besproken over andere mogelijke projecten en heeft hij aangegeven waar zijn gedachten naar uitgaan. Dat alles zit aardig op 1 lijn en volgende week donderdag ga ik het meer uitgewerkte plan en mijn planning met hem bespreken zodat het snel kan worden vastgesteld in de management board. Daarna kan ik ermee aan de slag.

De volgende keer zal ik iets schrijven over het openbaar vervoer hier en hoe je in de bus yoghurt en andere levensmiddelen kunt kopen. (niet gheel vrijwillig dan.

  • 17 Mei 2013 - 15:04

    Annemarie:

    Top Ada, je nieuwe woning. Ik merk dat je lekker in je velletje zit daar en kijk weer uit naar je volgende mail.
    dikke kus en groetjes van ons

  • 17 Mei 2013 - 15:04

    Susan:

    wat een verhalen en wat een avontuur. Lees iedere keer met bewondering en enthousiasme jouw verhalen! Fijn dat je een nieuw huisje hebt...
    veel groeten!

  • 17 Mei 2013 - 15:04

    Martijn Lehman:

    Hallo ada,

    Lees en bekijk iedere keer met veel interesse je verhalen en foto's. Afgelopen week stond er een artikel over jou en je reis in de hoofddorpse courant.
    Succes daar.

    groet,

    Martijn Lehman

  • 17 Mei 2013 - 15:04

    Wilma:

    Hoi,fijn voor je dat er een betere flat voor je is geregeld. Zie regelmatig of er nog nieuws van je op deze site staat, in gedachten zijn we af en toe bij je. Het werk dat je nu doet in Mongolië toont toch aan dat je genoeg girlpower hebt. Groetjes van ons, Pieter & Wilma

  • 17 Mei 2013 - 15:05

    Joke:

    Ik wil je heel graag e-mailen, maar is tot nu toe nog niet gelukt. Misschien lukte het jou niet naar mijn e-mail adres, omdat je account blijkbaar na een tijd verloopt. Weet ik veel. Nu is hij weer geopend, wil je het alsjeblieft nog een keer proberen. Wil heel graag zo in het weekend kunnen babbelen. Heb vorig weekend nog het adres van je kaartje geprobeerd, maar weet niet of je iets hebt ontvangen. Leef heel erg met je verhalen mee, wil graag 30 kerstkaarten van het kindertehuis en heeeeeeeeel snel echt contact. Liefs sis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ada

Ik ben een inmiddels flex-pensioener werkend in Mongolia om de gezondheidszorg te verbeteren, waarbij ik me de laatste jaren voornamelijk richt op de sociale gezondheidszorg en preventie. Werk voor 3 Nationale organizaties voor mensen met een handicap om deze organizaties te versterken en onafhankelijker te maken van donaties en project gelden. Doe af en toe een klusje voor organizaties diezich inzetten voor andere kwetsbare groepen in de samenleving, zoals heel arme families, ex gedetineerden, ex alcoholisten, etc. Mijn opleiding en ervaring liggen op het vlak van HRM en organizatie ontwikkeling.

Actief sinds 17 Mei 2013
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 99631

Voorgaande reizen:

17 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

12 Juni 2006 - 17 Mei 2013

Mongolia

Landen bezocht: