Veel goed nieuws te melden - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu Veel goed nieuws te melden - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu

Veel goed nieuws te melden

Blijf op de hoogte en volg Ada

04 Juli 2009 | Mongolië, Ulaanbaatar

Beste mensen,

Ik heb jullie schandalig verwaarloosd, maar was jullie echt niet vergeten, alleen computerproblemen gehad, alles kwijt, terwijl we juist een heleboel trainingen en de publicatie van mijn boek over nationaal vrijwilligers werk in Nalaikh bijna klaar hadden. Maar laat ik hier niet langer over zeuren, want nu het juli is, het werk een beetje minder wordt heb ik een heleboel goed nieuws te vertellen.

Het belangrijkste nieuws voor het gezondheidscentrum in Nalaikh is dat de regering ons 210 miljoen extra budget heeft gegeven om de daken van twee grote gebouwen te renoveren en de polikliniek van een nieuw warm en koud water systeem te voorzien. We hebben zoveel waterschade gehad, dat we hier heel blij mee zijn. Het was even spannend of we het zouden krijgen vanwege de economische crisis die ook Mongolie hard heeft getroffen, maar het is nu zeker en volgende week gaan ze beginnen.

Ander zeer goed nieuws is, dat onze activiteiten om contacten te leggen met Irkutsk buitengewoon succesvol zijn geweest. De ambassadeur had contact gelegd en toen we er kwamen waren er heel veel dingen geregeld, echt hartverwarmend. De Mongoolse consul haalde ons van de trein en had afspraken en een hotel geregeld. Nog die zelfde dag konden we praten met de directie van het grootste ziekenhuis in Irkutsk wat werk op Europees niveau en na enkele uren hadden we ons eerste contract op zak en konden de andere dag tekenen. Zij sturen 3 dokters deze zomer naar Nalaikh. Een chirurg, een vrouwenarts en een interne geneeskundig specialist. Zij gaan onze dokters trainen op diagnose stellen en in het ziekenhuis behandelingen uitvoeren en het management adviseren hoe we het beste verder kunnen met de verbeteringen van de medische kennis en vaardigheden. De dag daarna konden we praten met de directeur van het beste kinderziekenhuis van Rusland, wat ook op Europees top niveau werkt. Zij zullen deze zomer een kinderarts sturen met hetzelfde doel. We hebben in 2,5 dag dit alles kunnen regelen dankzij de medewerking van het ministerie van volksgezondheid en de directies van de ziekenhuizen.

Derde goede nieuws is dat de mensen van de Nederlandse Stichting ter ondersteuning van het gezondheidscentrum in Nalaikh dit weekend een derde container met allerlei hulpgoederen naar Mongolie gaat sturen. De voorbereidingen waren erg arbeidsintensief en met name mijn zusje Joke heeft heel veel werk verzet om dit weer voor elkaar te krijgen. Dit was niet mogelijk zonder de donaties van goederen van heel veel mensen en organisaties uiteraard, bij deze onze hartelijke dank.

Verder goed nieuws is dat een organisatie in Nalaikh wil helpen met de rest van de renovatie van het mortuarium, wat tevens het enige uitvaart centrum van Nalaikh is, en de hoofd keuken. Zij eisen alleen dat het district gezondheidscentrum zelf 10% weet op te hoesten, wat ongeveer 1.500 Euro is. Wie wil ons daarmee helpen?????

Tot slot kan ik melden dat mijn boek klaar is en 1000 x gedrukt in het Mongools om te geven aan gezondheidszorg instanties, alle districten en provincies en aan alle huisartsen posten. Tot nu toe alleen maar positieve reacties gehad en uitnodigingen om trainingen te geven over het managen van mongoolse vrijwilligers, erg leuk. Het is ook in het engels gedrukt om aan buitenlandse organisaties die met vrijwilligers werken te geven, zoals het Rode Kruis, NLM en anderen. Blijkt dat ik de eerste Nederlander ben waarvan een boek over Mongolie in het Mongools is vertaald en uitgegeven en de Nederlandse consul noemde dat fijt gedurende een bijeenkomst van de Nederlandse Club. De Engelse versie wordt ook geplaatst op de website van VSO internationaal, zodat alle VSO-ers het kunnen lezen.

Hebben hier verschrikkelijk weer gehad met veel overstromingen in Terelj, en laat ik nu juist daar zijn toen het gebeurde. Ik had beloofd te koken voor 50 Tjechen, die daar een verjaardag vierden in Bert zijn Ger kamp. Slechts 30 waren op tijd de rivier overgestoken, de anderen moesten terug, omdat het veel te gevaarlijk was. Veel auto's vast in de rivier, waaronder die van de jarige; leuk cadeautje, dus niet. Het water stond 1,5 meter hoger dan normaal en we konden 3 dagen niet oversteken. De consul was ook gekomen en via hem wilde de reddingsmaatschappij 2 keer de rivier oversteken met een rubber boot om enkele mensen over te zetten. Het was erg tricky omdat de rivier met zo'n 40 km per uur stroomde en je niet kon zien wat er onder het oppervlak allemaal mee stroomde. Petje af voor die jongens die zich een slag in de rondte roeiden om door de stroom te komen. Ik was 1 van die gelukkigen en dat was extra plezierig, omdat ik een ontstoken wond had aan mijn hand en nodig medische hulp nodig had. Mijn hand is 6 dagen behandeld en nu gaat het goed, bijna genezen.

Volgende week het nationale feest Naadam, dan ga ik naar Mongoolse vrienden op het platteland, dan het jaarlijkse ziekenhuis feestje en eind juli komt mijn zusje Joke op bezoek. Allemaal leuke dingen in het vooruitzicht dus.

Wel verder niet zoveel te melden, heb het nog steeds erg naar mijn zine geniet van alle kleine en grote dingen.

liefs uit Nalaikh.
ada

PS, helemaal vergeten te melden:
Bert en Gannaa hebben er sinds april een dochtertje bij, Elisabeth genoemd en omdat Bert in Ulaanbaatar was met de andere kinderen mocht ik de bevalling bijwonen. Het is een schatje en nu dus een beetje mijn pleegdochtertje.

Ankhaa heeft sinds kort land en inmiddels een Xasjaa gemaakt en de ger geplaatst

Ben voor trainingen naar Dornod geweest en daar een opvang ventrum voor straatkinderen bezocht, dat door Maarten, een VSO-er die in Dornod heeft gewerkt is en nog steeds wordt ondersteund.

Cornelia:

Van wie is de baby op de foto?

Lieve groet!

Jeroen:

Hai,
    Wij willen je heel graag helpen met een donatie voor het mortuarium. wil je ons laten weten hoe we dat aan moeten pakken?
    Verder gaat het hier perfect heerlijk weer echt zomer, misschien soms wel een beetje te. Maar dat zijn wij nederlanders he, altijd wat te klagen.
    Jessy heeft het heerlijk naar zijn zin op school, nog een weekje en dan heeft hij 6 weken vakantie hij zal zijn school wel gaan missen.
    Jeroen heeft het ook nog steeds erg druk maar ze zeggen dat de resessie in de bouw er aan zit te komen, we zullen zien wie dan leeft die dan zorgt, toch??!
    Dikke kus van Jessy en de groetjes uit een subtropisch Holland

Willy En Elly:

Hallo Ada,
    Hierbij een berichtje van ons ,allereerst gefeliciteerd met het uibrengen van je boek,had er vrijdag op de camping al iets over gehoord.
    Fijn dat je het zo naar de zin hebt ,en dat je positieve berichten hebt .Soms zit het tegen ,soms zit het mee,maar gelukkig nu zit het mee.
    Wateroverlast kennen wij de laatste paar dagen ook ,het planst hier op dit moment behoorlijk ,en afgelopen vrijdag zijn hier heel wat kelders en straten ondergelopen.
    Maar ja moedertje natuur doet zijn werk nu eenmaal.
    Het is altijd weer leuk de foto,s te zien,je krijgt daardoor toch wat indrukken ervan.Nu ik hoorde dat Joke kwam en wat ik ook begreep dat Marie in september nog komt.
    Leuk voor je dat je familie en vrienden weer kan ontmoeten.
    Nu hier gaat alles zijn gangetje,misschien ben ik gauw uitgewerkt ,ik ben boventallig geworden.
    Maar er zijn al wat mensen vrijwillig vertrokken,ik wacht af ,volgend jaar zomer wordt ik zestig en dan zie ik wel weer verder.

Groeten Willy en Elly

• 17 Mei 2013 - 17:00

Bert:

Hoi Ada,
    Leuk om zo'n uitgebreide update te lezen. Wat is er weer veel gebeurd. Allereerst gefeliciteerd met je boek. Je hebt ook in Nederland ervaring met vrijwilligers. Waarin zou het boek anders zijn als je het niet over Mongoliers, maar over Nederlanders geschreven zou hebben?
    Je blijft er wel bijzondere dingen meemaken trouwens. Met een ambassadeur op stop is niet voor iedereen weggelegd. Nou, je hebt het verdiend hoor en jullie met elkaar gefeliciteerd met alle bereikte resultaten.
    Hartelijke groet,
    Bert

• 17 Mei 2013 - 17:00

Marielle Grit:

Hey Ada!

Goed te lezen dat je nog steeds zo ontzettend veel werk aan het verzetten bent in nalaikh! Wilde dat ik even weer kon komen kijken! Moet zeggen dat ik het bij tijden toch nog ontzetten mis, ondanks de leuke veranderingen nu in mijn leven!

Groetjes ook aan Wytze
    Liefs Marielle