Einde jaars bericht - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu Einde jaars bericht - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ada Vliet - WaarBenJij.nu

Einde jaars bericht

Blijf op de hoogte en volg Ada

31 December 2009 | Mongolië, Ulaanbaatar

Beste vrienden en familie,
Het is oude jaars avond en mijn plannen zijn helemaal in duigen gevallen door het weer hier. Zou naar vrienden in Ulaanbaatar gaan, maar kan niet weg van huis vanwege een probleem met de verwarming in mijn badkamer. Het is hier een echt rampenplan. De buizen in de gebouwen zijn heel oud en roestig. Vorige maand moest 1 gebouw ontruimd worden omdat alles bevroren was en men het niet gerepareerd kreeg. Kan je je voorstellen, dat een gebouw met 48 woningen nu leeg staat, omdat overal de leidingen sprongen en alles bevroor? In de andere gebouwen in mijn wijk, zijn allerlei kleine problemen. Ik was met kerst in Nederland en Ankhaa zou een paar keer kijken of alles in orde was. Vier dagen voor mijn terugkomst werd ze opgenomen in het ziekenhuis. Ik kwam thuis op de 28ste en mijn keukenvloer was een grote masse roestwater, omdat de leiding was gesprongen. Je weet echt niet wat je ziet. Nog groter was het probleem in de badkamer. Mijn verwarming was lek en het hete water spoot in het rond, terwijl een andere verwarming in de slaapkamer weer was gaan lekken. Het waterleidingbedrijf en het verwarmingsbedrijf gebeld gebeld en ze kwamen nog diezelfde dag. Mijn verwarming kon niet gemaakt worden, omdat ze het gebouw met deze extreme temperaturen niet kunnen afsluiten; dat begrijp ik, dus bakje eronder en twee keer per dag legen; niet zoooo erg dus.
Radiator in de badkamer is aangesloten op het warm water systeem, dus wachten op de mensen van het wterleiding bedrijf. Die kwamen om 17.00. Eerst het keuken proleem opgelost. Bleek er nog heel veel roeststukjes in de leiding te zitten, maar na doorblazen en twee uur werk liep alles weer. Toen naar de badkamer, maar dat kon niet gerepareerd worden; moest een nieuwe radiator uit UB halen de andere dag. Dat gedaan, maar ze konden niet komen, omdat in een andere wijk alles was uitgevallen. Alle reperateurs moesten naar Gordoc, omdat daar veel was bevroren en men bang was dat 7 gebouwen zouden moeten worden ontruimd. Vandaag ook bijna iedereen naar Gordoc, slechts 2 man in Nalaikh en die kwamen om 15.00 uur langs, maar kunnen niets doen tot maandag. Waarom? Men is bang dat als ze voor 2 uur het hete water afsluiten er allerlei problemen komen in de appartementen; dat wil men voorkomen op oude jaars avond, omdat de monteurs ook graag bij hun familie willen zijn, begrijpelijk.
En nu? Ik kan niet weg van huis, omdat ik elke 4-6 uur de bak moet legen van de lekkage en in de gaten moet houden of het niet ergens anders gaat spuiten. Een soort dweilen met de kraan open dus. Maar ik zit warm, terwijl vrienden van me in een huis zitten van 14 graden en anderen moesten evacueren. Heb dus niets te klagen, hoewel ik het oudejaars feestje an het werk onnodig heb gemist omdat ik thuis moest blijven. Facility manager kwam langs met een fles champagne als dank voor de samenwerking het afgelopen jaar, lief. Na 3 uur wist ik hoe de vlag erbij stond en kon ik mijn kat ophalen, die nu op de kapstok ligt te slapen. Morgen ga ik even lunchen bij Chimgee in Ulaanbaatar, overmorgen lunchen bij Ogie mijn UB vriendin, waar ik vanavond oud en nieuw zou gaan vieren. ’s Nachts kan ik niet weg omdat ik water moet hozen, maar niet getreurd, alles onder controle en het wordt vanzelf 5 januari.
Nog ander leuk nieuws? Ja de russische dokters zijn geweest en men heeft heel veel nieuwe dingen geleerd en toegepast. Ook hebben we ongeveer 25.000 euro aan instrumenten gekregen van een locale organizatie. Zuurstof machines, kinderbedjes, instrumenten en instrumenten kasten, teveel om op te noemen. Ook heeft de directeur een nieuw narcose apparaat weten te bemachtigen.
2009 is een jaar geweest met veel goeds en vele nieuwe kansen en ontwikkelingen voor het ziekenhuis. Een jaar om met dankbaarheid op terug te zien, een jaar om in te lijsten, zowel zakelijk als prive. Oude jaars avond maakt dat je terug kijkt en ik kan niet anders zeggen dat het een bijzonder jaar is geweest, wat ik heb kunnen delen met vrienden en familie.
Rest mij jullie een goed en gezond 2010 toe te wensen en nog iets. Toen ik met kerst in Nederland was liep ik aan tegen een boekje van Paulo Coelho genaamd “als een rivier”. Korte verhalen die allen een bijzondere betekenis hebben. Je kan het niet achter elkaar lezen omdat het reflecteert op je leven. Het kost maar 7.50 Euro en wie dat niet kan betalen moet me maar mailen, dan stuur ik mijn versie door, want boeken moeten circuleren en niet op een plank staan als decoratie.
Bijna 2010. Rest mij nog jullie te bedanken voor alle steun die ik van jullie krijg. Ik hou van jullie en hoop dat we elkaar in goede gezondheid zien in 2010. Kreeg net een telefoontje van mijn directeur om me sterkte te wensen met de huiselijke perikelen en me een goed uiteinde te wensen. Dat is een van de dingen die maken dat ik me thuis voel in Nalaikh.
Liefs uit een heel erg koud Mongolie waar veel families moeten vechten om te overleven en ik gezegend ben met een warm huis.
liefs Ada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ada

Ik ben een inmiddels flex-pensioener werkend in Mongolia om de gezondheidszorg te verbeteren, waarbij ik me de laatste jaren voornamelijk richt op de sociale gezondheidszorg en preventie. Werk voor 3 Nationale organizaties voor mensen met een handicap om deze organizaties te versterken en onafhankelijker te maken van donaties en project gelden. Doe af en toe een klusje voor organizaties diezich inzetten voor andere kwetsbare groepen in de samenleving, zoals heel arme families, ex gedetineerden, ex alcoholisten, etc. Mijn opleiding en ervaring liggen op het vlak van HRM en organizatie ontwikkeling.

Actief sinds 17 Mei 2013
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 99646

Voorgaande reizen:

17 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

12 Juni 2006 - 17 Mei 2013

Mongolia

Landen bezocht: